Китайският пазар – нож с две остриета за застрахователите

Преди месец Китай даде зелена светлина на чуждите застрахователи да оперират на пазара на задължителни застраховки в страната, от който досега бяха изолирани. Дългоочакваната новина бе приветствана от големите компании като AXA, Allianz и AIG, които получават възможност да влязат на пазар за 50 милиарда долара, който постоянно се разширява. Тази възможност обаче може да се окаже нож с две остриета, коментира Ройтерс. Правила с „дребен шрифт” от регулаторите и необичайна култура на шофиране могат да донесат беля на главата на застрахователите.

„Хората като нас, които си купуват Ферарита, не се интересуват много от застраховки, защото си купуваме такива коли, за да ги караме с превишена скорост”, обяснява Ли, син на богат собственик на фабрика в Китай. Наскоро той си е купил ново Ферари, четвъртото поред. „Ако катастрофираме, просто ги изхвърляме”, обяснява Ли.

Шофьори като него са едно от големите предизвикателства пред Allianz, AXA, Chartis и останалите световни застрахователи, които искат да влязат на пазара. Въпреки огромните възможности, препятствията пред тях също са много – от стандартите за шофиране до културата на новото поколение собственици на автомобили, които нямат навик да се застраховат и не смятат за необходимо.

Един от големите проблеми остават административните трудности за застрахователите. В момента 21 чужди застрахователи оперират в китайския пазар на общо застраховане, но делът им е едва 1,1 % от пазара. От него три четвърти са автомобилни застраховки. Една от основните причини за този миниатюрен дял са ограниченията върху растежа на чуждите компании, които китайската държава налага. Чуждите застрахователи трябва да искат специално разрешение от властите, за да отворят нов клон, а това отнема между 12 и 18 месеца. Така чуждите компании имат много по-малки мрежи от представителства от местните застрахователи, подкрепяни от държавата. А това може да е огромен проблем при автомобилното застраховане, тъй като много от притежателите на полици ще трябва да изминават дълъг път, докато се доберат до офиса на застрахователя си. А това, съвсем логично, може да ги откаже от него.

Такаки Тамаи от компанията Tokio Marine потвърждава, че застрахователят доста се тревожи, че няма да може да се разрасне достатъчно бързо, за да отговори на голямото търсене. А нуждата от близост на застрахователя до клиента заявяват и множество клиенти. Дейвид Чън от град Шенжен, собственик на „Ауди”, обяснява, че очаква при инцидент представител на застрахователната компания да се яви до 30 минути на мястото и до 1 седмица да си получи обезщетението.

Заради географските неудобства, застрахователите трябва да си изберат конкретна целева група клиенти, които ще им носят най-голяма печалба. Това обаче също не е лесно. Те не могат да разчитат на ценова политика, тъй като китайското правителство определя границите на цените на тези услуги. Така че печалбата е свързана предимно с точния избор на най-печелившите клиенти.

Броят на новите шофьори в Китай се увеличава лавинообразно – растежът е двуцифрен. Всеки ден хиляди вземат книжка, което означава множество нови клиенти. Това обаче съвсем не е успокоително, като се има предвид културата на шофьорите и статистиката на инцидентите в страната. В изпита за шофьори в Китай е включен въпрос накъде шофьорът трябва да се цели, ако иска да се изплюе, докато управлява возилото, а в страната не е необичайно да се кара назад по магистрала. Броят на катастрофите в Китай е много тревожен. През 2010 г. в Китай са станали 3,9 милиона пътни инциденти с 65 225 жертви. През 2009 г. в САЩ са станали 30 797 фатални катастрофи. Броят на автомобилите в САЩ е 2,5 пъти по-голям от Китай. А увеличаващият се брой млади шофьори увеличава възможността за катастрофи, и съответно загуби за застрахователите, още повече.

  Онлайн услуги
x