Въпросите, които да зададем, преди да сключим кибер застраховка

въпроси кибер застраховка

въпроси кибер застраховка

Кибератаките продължават да бележат ръст, а с тях и наложените глоби и допълнителни разходи за възстановяване на дейността. Последният пример е наложената глоба от 1 милион лева на „Български пощи“ заради кибератака през април тази година, довела до криптирането на чувствителна информация. Глобата бе наложена в края на юли т.г. от КЗЛД.

Ръстът на атаките непрекъснато повишава и търсенето на кибер застраховки като начин за овладяване на рисковете от атаки и последващите ги финансови щети. Как, обаче, да изберем подходящата за нашия бизнес застраховка и какви въпроси да зададем на брокера или застрахователя? Кои са детайлите, които може да не са уточнени в полицата, но са от значение при застрахователно събитие?

Опит с подобни щети

Почти всички застрахователни компании осигуряват денонощно обслужване, но дали всички екипи имат опит с подобни заявки и колко бързо и адекватно ще реагират, в случай на нужда? Какъв е процесът по събиране на информация за придвижване на плащанията или други съответни на щетата действия?

При кибератаки навременната реакция е от значение, а застрахователят не е просто трета страна, която покрива финансовите разходи. В повечето случаи, застрахователите са активни партньори на клиентите си в процеса на установяване на пробивите, разследване и окончателно изясняване на щетите. Ако компанията има екипи с богат опит и експертиза специално в кибер сигурността и кибер застраховането, това е неимоверен плюс.

Партньорска мрежа

Някои от кибер застраховките включват не само финансова отговорност, но и активно съдействие по превенцията и реакцията при щети, включително последващото им ограничаване. Ако обмисляте такъв тип застраховка, проучете кои са партньорите на застрахователя ви, които ще осигурят тази услуга в случай на нужда. Това може да са фирми за киберсигурност или отделни специалисти, адвокати, разследващи лица и др. Проучете какво е тяхното време за реакция, за да не се изненадате неприятно, че някой от тях не работи точно в деня, в който компанията ви е засегната от кибер нападение.

Проучете и дали тези специалисти осигуряват поддръжка на място, тъй като не във всички случаи е достатъчно съдействие от разстояние.

Ако вашата кибер застраховка не предвижда съдействие от страна на застрахователя при подобни случаи, а само покриване на разходи, изяснете в детайли какви точно разходи и от кои доставчици ще бъдат покрити.

Откупи

Много от кибератаките се организират именно с цел откуп. Повечето кибер застраховки покриват този риск, но е важно да уточните с бъдещия си застраховател какъв е механизмът за плащане на откупа? Дали застрахователят ще плати откупа директно на нападателите, или парите трябва да бъдат платени първо от вашата компания, а след това реимбурсирани от застрахователя. Макар че и в двата случая плащането е осигурено, вторият вариант може да усложни паричните потоци на компанията. Във всички случаи, една кибератака е голям стрес за мениджмънта и трябва да сте подготвени със сценарий за овладяването ѝ.

Прекъсване на бизнеса

Този риск обикновено се покрива от полиците, но често продължава по-бързо и по-сложно от очакваното. Изяснете какъв е механизмът за придвижване на такъв тип щети, колко време отнеча и какъв тип информация е необходима.

 

Колкото и песимистично да звучи, въпросът с кибер атаките е не „Дали?“, а „Кога?“. Всеки бизнес рано или късно става обект на пробив или опит за такъв, а за някои от тях може да не разбере и с месеци. Застраховка Кибер отговорност е начинът да споделим риска, така че да овладеем атаките максимално бързо и с минимални загуби.

За повече информация относно кибер застраховка, свържете се с екипа на Инстрейд Застрахователен брокер.

  Онлайн услуги
x