Опитите на Русия да пребори митовете за несигурните си и стари самолети и да се върне на пазара на пътнически машини бяха разбити на пух и прах след мистериозната катастрофа на най-новия руски самолет в Индонезия в сряда вечерта. Самолетът „Сухой – Суперджет 100“ – първата руска пътническа машина след падането на Съветския съюз, се разби в планина, близо до Джакарта, по време на демонстрационен полет в рамките на рекламната си обиколка, целяща привличане на нови купувачи за машината. Инцидентът събира няколко трагедии в едно. Най-напред, той е голяма човешка трагедия. Няма признаци на живот от 45-те души на борда, предполага се, че всички те са загинали. Второ, това е огромен икономически удар за опитващата се да се възроди руска гражданска авиация. В частност, катастрофата е и тежко бреме за застрахователната компания, поела риска за подобни събития.
Представители на елита на Русия, Индонезия и още няколко страни са сред жертвите на мистериозната катастрофа. На борда са пътували осем руснаци, включително екипажът, както и служители на руското посолство в Джакарта и руски бизнесмени, между които и представител на застрахователна компания. Повечето от останалите пътници са били индонезийски авиационни експерти. Пътували са още двама италианци, американец и французин.
Какво се е случило във фаталния следобед, още не е известно. Останките на самолета бяха открити едва на следващия ден след катастрофата. Оказа се, че те се намират на много труднодостъпно място – на стръмен склон на вулкана Салак, близо до Джакарта. Спасители още не са успели да стъпят близо до тях, а ги обикалят само с хеликоптери. Следи от живот няма. А версиите за трагедията са много. Една от тях предполага, че самолетът се е блъснал в планинския връх в лошо време и ниска видимост. Това е станало малко, след като пилотът поискал разрешение машината да се снижи от 3000 м до около 2000 м, близо до вулкана. Предположенията гласят, че самолетът се е забил в планината, която е висока 2200 м. Теорията звучи логична, ако не се намерят и някои странни факти, свързани с нея. Според съобщенията пилотът на самолета е бил изключително опитен, с квалификация на космонавт, и е бил сред топ авиаторите на Русия. Затова би било трудно да си представим как такъв човек би допуснал подобно нещо да се случи. Според друга теория самолетът е имал техническа неизправност. Производителите му обаче твърдят, че той е бил в отлично състояние. Не липсват и теории на конспирацията, като версия, че машината може да е била отвлечена. Макар повечето факти да предполагат инцидент, и това не е опровергано с доказателства. Така че инцидентът остава пълна мистерия.
Каквато и да е причината обаче, катастрофата е тежък удар по мечтите на руската гражданска авиация. Построяването на „Сухой – Суперджет 100“ бе амбициозен опит на Русия както да се отърси от неприятната слава на старите „Ту-134“, които претърпяха няколко трагични инцидента през последните години, така и да влезе на един нов за нея пазар, в който от години доминират „Боинг“ и „Еърбъс“. Демонстрационният полет в Индонезия бе част от рекламната обиколка в Азия на производителите на самолета, опитващи се да продадат повече машини на азиатския пазар. Те вече имат поръчки за няколко десетки броя, но продажбите вероятно ще секнат, поне докато се изясни мистерията край Джакарта.
Застрахователите на „Сухой“ също ще трябва да платят висока цена за катастрофата. По информация на руски медии, програмата с рекламните полети е била застрахована за 300 милиона долара от компанията Rosgosstrakh Group’s Capital Insurance. По груби изчисления, във връзка с катастрофата в Индонезия ще трябва да бъдат изплатени поне няколко десетки милиона долара. Самият самолет струва $ 31,7 млн. по каталожна цена. Отделно предстои изчисляването на обезщетенията на роднините на 45-те жертви, както и други щети.