Между 5 и 7 септември стотици представители на авиокомпании и летища от целия свят ще се съберат във Ванкувър за ежегодната конференция Future Travel Experience, на която ще бъдат представени най-новите технологии, които правят въздушния транспорт по-лесен. Някои от иновациите, предложени на предишните конференции, вече се прилагат на практика. Ето и някои от тях.
Самостоятелно качване на самолета
На 27 юни летище „Маккаран“ в Лас Вегас отвори трети терминал за вътрешни и международни полети, снабден с последни технологии. Всичките 14 изхода за качване на самолетите са оборудвани със станции за самостоятелно качване на борда, където пътниците сканират бордните си карти и вратите към самолета се отварят автоматично. Така не е необходимо присъствието на служител от летището, който да проверява пътниците и да ги пуска към самолета. Подобна техника е инсталирана и на летищата във Франкфурт, Дюселдорф и Мюнхен.
Край на загубения багаж
Третият терминал на „Маккаран“ е оборудван и с високотехнологична система за обработка на багажа. Там служителите прикрепват към куфарите устройство с RFID чип, който изпраща радио сигнал. Той може да бъде сканиран много по-лесно от обикновените лепенки с баркод и помага на служителите по-правилно да насочват куфарите към самолетите и да намират тези, които са били загубени. Подобна технология е изпробвана още в Лисабон и Милано.
Резервирай докато чакаш на опашка
Тази есен нискотарифната компания Easyjet ще изпробва нов вид обслужване с устройства, наречени Halo. Служителите на компанията ще си носят таблети, с които ще обикалят между пътниците на опашката за чекиране и ще извършват основни услуги, като добавяне на допълнителен багаж, приоритетно качване на борда и др. Технологията вече се изпробва на летищата в Амстердам, Барселона, Базел, Единбург и Женева.
Самостоятелно предаване на багажа
Тази технология е сравнително позната, но в САЩ е доста нова. Става въпрос за устройства за автоматично чекиране, които разпечатват и лепенка за багажа, която пътникът сам поставя, след което предава куфара на лентата за товарене. Така по-опитните пътници могат да си спестят време от чакане на опашка зад неопитни пътници, които не знаят какво да правят и се бавят по много време.
Сканиране на лица
Лондонското летище „Хийтроу“ се нуждаеше много от решение на проблем със сигурността. Проблемът бе, че пътуващите по вътрешни и международни полети чакат в една и съща зала, преди да бъдат извикани към изходите за самолетите си. Летищните власти се тревожеха, че в тази зона пътник, пътуващ по международна дестинация, може да размени бордната си карта с някой друг и така да се качи на вътрешен полет и да прескочи имиграционната проверка. Затова от септември на терминали 1 и 5 на „Хийтроу“, откъдето пристигат и излитат повечето международни полети, ще бъсат инсталирани устройства за сканиране и разпознаване на лица. Сканирането ще се извършва на влизане и излизане от зоната за заминаване. За качване на самолета, пътниците ще трябва да покажат на устройството бордната си карта, а след това скенерът ще запише лицето им в продължение на няколко секунди. Машината ще свърже номера на картата със записаното лице и ще провери дали същата комбинация от бордна карта и лице е влизала по-рано в зоната за заминаване. Ако има съвпадение, вратите към самолета ще се отворят.
Следващо поколение сканиране на ириса
Лондонското летище „Гетуик“ експериментира със система за сканиране на ириса, за да реши същия проблем. Зоната за заминаване на южния терминал на летището също е както за международни, така и за вътрешни полети, затова входовете и изходите са оборудвани с устройства за разпознаване на ириси, които записват характерните черти на очите на пътниците. Те са допускани до полетите по същата система, по която и на „Хийтроу“.
По-старите системи за сканиране на ириси изискваха пътниците да стоят на едно място продължително време, което често водеше до забавяне и обрауване на опашки и грешки. Новото поколение скенери работят много по-бързо и лесно разпознават хората от разстояние до 2 метра. Първоначалното сканиране и записване на очите на един човек отнема 8 секунди, а разпознаването след това – 2 секунди.
Мобилният телефон става бордна карта
Около 15 % от телефоните с операционната система Android, или около 1 милион нови телефони, които се продават всеки ден, са оборудвани с NFC чипове, които излъчват сигнал с малък обсег и могат да предават данни, дори когато са изключени. Тези чипове могат да превърнат телефона в инструмент за разплащания, подобно на електронните карти, използвани в метрото или градския транспорт. Тези чипове могат да позволят и телефона да стане бордна карта.
Това лято Japan Airlines започна да инсталира оборудване с NFC на основните си летища в Токио, Осака, Нагоя и Окинава. Тя стана първата компания, която позволява на пътниците си да използват телефона вместо бордна карта при вътрешни полети.
Други компании също тестват технологията, включително и за други цели. Така например тя може да се използва и за разпознаване на редовните клиенти, които пък с натрупването на километри във въздуха може да получат допълнителни облаги.