От какво се издържа Sony? – От застраховане!

Sony-450x293Японският гигант Sony е световноизвестен с потребителската електроника, която продава по цял свят. Устройствата Walkman бяха хитът на 80-те, а конзолите PlayStation все още са сред лидерите на пазара на игри. Sony продължава да произвежда още телевизори, мобилни телефони, компютри и какво ли не, но истината е, че губи пари от почти всяка джаджа, която произвежда, разказва в материал в. „Ню Йорк таймс“. Всъщност компанията се издържа предимно от продажбите на филми и музика, а най-печелившият бизнес на Sony е.. застраховане.

Нов доклад на компанията за инвестиционно банкиране Jefferies показва неприятната картина на бизнеса на Sony с електроника. Електрониката е ахилесовата пета на компанията и според нашите виждания тя не струва нищо, посочва Атул Гоял, анализатор в Jefferies и един от авторите на доклада. „Според нашето виждане, трябва да излязат от повечето пазари на електроника“, допълва той.

Sony извън пазара на потребителска електроника звучи необичайно и мнозина биха се запитали какво тогава ще произвежда компанията. Истината е, че най-успешният бизнес на корпорацията е продажбата на застраховки. Въпреки че Sony не упражнява тази дейност в САЩ и Европа, компанията прави много пари като застрахова живот, здраве и автомобили в родната си Япония.

Финансовото крило на Sony е донесло 63 % от общата оперативна печалба на компанията през миналата година. Най-доходоносно за последното десетилетие пък е животозастраховането, от което компанията е спечелила 933 милиарда йени, или 9,07 милиарда долара за последните 10 години. Компаниите за музика и филми са допринесли със 7 милиарда за печалбите на компанията за последното десетилетие. В същото време подразделението за потребителска електроника е на загуба с 8,5 милиарда долара.

„Проблемът е, че бордът на директорите все още е абсолютно фокусиран върху бизнеса с потребителска електроника“, обяснява Коуджи Ямада, професор от университета Хитотсубаши в Токио.

Вече има предложения как да се спаси бизнесът с електроника на Sony, макар да не са взети официални решения. Даниел Лоуб, мениджър на хедж фонда Third Point, който е един от най-големите инвеститори в Sony с около 6,5 % дял, е автор на идеята. Той предлага компанията да отдели в самостоятелно звено филмовия и звукозаписния си бизнес, като събраните от преструктурирането пари вложи в спасяването на производството на електроника. Шефът на компанията Казуо Хирай съобщи, че бордът ще обмисли предложението.

За част от анализаторите обаче предложението на Лоуб е недомислено и на практика представлява източване на печелившия бизнес и наливане на пари в лошия. Като доказателство за мрачното бъдеще на електрониката на Sony критиците посочват телевизорите и смартфоните. Конкуренцията е жестока, а на пазара на телефоните Sony не е сред водещите играчи. Дори в областите, където се представя по-успешно, като дигиталните камери и игралните конзоли, компанията се задъхва и трудно успява да се бори с по-силните компании.

Междувременно скоро застрахователният и развлекателният бизнес може да пострадат от сериозна липса на мениджърско внимание, предупреждава Ямада. Компанията Sony Financial Holdings, в която Sony притежава дял от 60 %, изостава зад конкурентите си на фондовата борса в Токио. Цената на акциите й е нараснала едва с 4 % тази година, в сравнение с 36 % ръст на конкурента Dai-ichi Life Insurance.

В развлекателния бизнес, където все по-доминираща роля имат алиансите, подразделенията на Sony за филми и музика трябва да се борят с борд на директорите, който е базиран в Токио и е далеч от бързоразвиващата се индустрия, посочва още Ямада.

„Да управляващ три коренно различни индустрии, това е твърде много“, посочва Ямада. „Трябва да бъдат отделни компании“, смята той.

Sony поддържа позицията, че отделните й звена образуват едно допълващо се цяло. Но историята на това как е придобила тези разнообразни компании показва друго.

Съоснователят на Sony Акио Морита за пръв път получава идеята да купи финансова компания по време на пътуване до САЩ през 50-те години, за да промотира новото транзисторно радио. По веме на това пътуване Морита и изумен от гледката на чикагските небостъргачи, особено сградата Prudential Building. „Защо животозастрахователна компания ще има такава огромна сграда?“, пита се Морита. „Един ден и ние ще създадем собствена банка или финансова институция и ще построим сграда като тази“, решава той.

Желанието му се осъществява през 1981 година, когато Sony създава животозастрахователна компания в Япония, заедно с американската компания Prudential. Разочароващо, тогава офисите на Sony Financial Holdings са на четвъртия етаж в невзрачна сграда в Токио.

Придобиването на Columbia Pictures и CBS Records в края на 80-те години получава много по-голямо внимание. Морита, съоснователят на Sony, и Норио Охга, друг служител в компанията, отдавна са на мнение, че трябва да влязат в бизнеса с музикално и видео съдържание, за да могат да разширяват империята с електроника. Но противоречията между музиката и електрониката подкопават тази цел от самото начало. Накрая Sony се бори с това как да създава устройства, които позволяват на потребителите да свалят и копират съдържание, без това да навреди на продажбите на музикалните компании и филмовите студиа.

„Sony се опитваше да накара тази стратегия да работи дълго време“, разказва Герхард Фейзъл, президент на японската консултантска фирма Eurotechnology Japan. „Но тя никога не проработи. Всяка част би била по-добре, ако се състезаваше сама за себе си“, смята той.

В застрахователния бизнес пък никога не е имало подобни проблеми. 4100 застрахователни агенти на компанията посещават домове и офиси, предлагат съвети и осъществяват продажби. Sony управлява и базирана в интернет банка, Sony Bank, която приема депозити и предлага ипотечни продукти, инвестиционни продукти и търговия с чужда валута.

Въпреки това все още шефът на Sony Хирай защитава фокуса върху електрониката. „Електрониката има бъдеще. Това е ДНК-то на Sony“, посочва той. „Моя мисия е да я възродя“, допълва Хирай.

Шансове това да се случи все още има, въпреки че конкурентите Apple и Samsung имат сериозна преднина и я увеличават. Новият смартфон XPeria Z получи добри отзиви, а специалистите по фотография определиха камерата RX1 като най-напредналата компактна камера. Въпреки това обаче за последното тримесечие Sony отчете лоши финансови резултати и подразделението за електроника продължава да губи пари.

  Онлайн услуги
x