Обемът на интернет икономиката в 20-те най-развити страни (Г-20) ще се увеличи почти двойно в следващите 4 години, сочи изследване на консултантската компания Boston Consulting Group, представено на Световния икономически форум в Давос.
Проучването е направено с подкрепата на интернет гиганта Гугъл и според прогнозите от него през 2016 г. уеб икономиката ще възлиза на 4,2 трилиона долара – почни двойно повече от сегашните 2,3 трилиона. Причина за това ще е скоростното разпространение на мобилния интернет, предричат експертите.
След четири тодини 3 милиарда души по света ще имат достъп до интернет, твърди проучването. Това е почти половината от цялото население на света. През това време традиционният достъп до интернет по кабел и през домашния настолен компютър ще бъде почти забравен. На негово място като стандарт ще се появи ползването на мрежата през мобилните телефони. Падащите цени на смартфоните улесняват този процес и до 2016 г. 80 % от всички интернет потребители ще влизат в мрежата именно по този начин.
Освен това, ще се промени и самата същност на интернет, прогнозират анализаторите. Той ще обхване далеч по-голяма част от икономиката, отколкото в момента, и ще е част от абсолютно всичко в ежедневиено ни. В новия свят достъпът до интернет няма да е лукс за никого, а необходимост. Повечето потребители ще живеят не в развитите страни, а в развиващите се. Очаква се Китай да стане дом на над 800 милиона потребители – повече от тези в САЩ, Индия, Германия и Великобритания, взети заедно. Около 80 % от интернет потребиелите ще имат достъп през мобилния си телефон, а мрежата ще стане още по-социална като потребителите и компаниите ще имат по-дълбока връзка.
Една нова тенденция ще дърпа развитието на интернет икономиката напред – така наречените „интернет неща“. Става въпрос за склонността абсолютно всички устройства в ежедневието ни – от сензори на автомобили до радиатори, да бъдат свързани с мрежата. Според прогнозата на IBM през 2015 г. 1 трилион устройства ще бъдат свързани с интернет.
В същото време, интернет оказва влияние и върху дейности, които се извършват извън мрежата, става ясно от проучването. В момента всяко домакинство в Г-20 прави проучване на стоки за 3000 долара по интернет, преди да отиде в магазина и да ги купи.
Сред печелившите в този свят, разбира се, ще са базираните в мрежата компании. Гугъл безспорно е една от тях. Според специалистите бъдещето ще е в ръцете на няколко гиганта, наречени „интернет екосистеми“, като световните Apple, Amazon, Facebook, Baidu и Tencent в Китай, Yandex в Русия.